PSR [Price Sale Ratio], 주가매출액비율
PSR
[Price Sale Ratio], 주가매출액비율
Value Factor - PBR, PER, PCR, PSR, EV/EBIT, EV/EBITDA
저평가 주식을 찾는 또 하나의 지표 PSR에 대해서 알아보겠습니다.
'Ten Bagger' 라는 말을 아시는지 모르겠습니다.
야구에서는 10루타를 말하는 거지만, 지금은 주식이야기를 하려고 하니
흔히들 주식 시장에서 말하는 'Ten Bagger'는 수익률이 10배가 나는 종목을 말합니다.
꿈의 주식 수익률임에는 틀림 없습니다.
그런나 최근에 코로나 국면으로 유동성 유입이 많이 되면서, 이러한 주식들 붐으로
많은 '탠베거' 주식이 있었죠 (테슬라라든지 ... 테슬라 라든지...)
오늘 이야기 할 내용은 'Ten Bagger' 가 될 만한 주식을 찾는데, 사용되는 지표로 사용될 수 있기에
이러한 이야기로 시작을 했습니다.
위키피디아 PSR
Price–sales ratio, P/S ratio, or PSR, is a valuation metric for stocks. It is calculated by dividing the company's market capitalization by the revenue in the most recent year; or, equivalently, divide the per-share stock price by the per-share revenue.
The justified P/S ratio is calculated as the price-to-sales ratio based on the Gordon Growth Model. Thus, it is the price-to-sales ratio based on the company's fundamentals rather than . Here, g is the sustainable growth rate as defined below and r is the required rate of return.[1]
Unless otherwise stated, P/S is "trailing twelve months" (TTM), the reported sales for the four previous quarters, although of course longer time periods can be examined.
The smaller this ratio (i.e. less than 1.0) is usually thought to be a better investment since the investor is paying less for each unit of sales. However, sales do not reveal the whole picture, as the company may be unprofitable with a low P/S ratio. Because of the limitations, this ratio is usually used only for unprofitable companies, since they don't have a price–earnings ratio (P/E ratio).[2] The metric can be used to determine the value of a stock relative to its past performance. It may also be used to determine relative valuation of a sector or the market as a whole.
PSRs vary greatly from sector to sector, so they are most useful in comparing similar stocks within a sector or sub-sector.
Comparing P/S ratios carries the implicit assumption that all firms in the comparison have an identical capital structure. This is always a problematic assumption, but even more so when the assumption is made between industries, since industries often have vastly different typical capital structures (for example, a utility vs. a technology company). This is the reason why P/S ratios across industries vary widely.
위의 위키 피디아 내용들이 장황하게 많이 나왔는데,
핵심은, 공식과 그것에 대한 특징, 한계성이 주요한 내용 입니다.
공식은 다음과 같습니다.
PSR [ Price Sale Ratio ] = 시가 총액 / 매출액
PSR [ Price Sale Ratio ] = 주가 / 주당 매출액
위 지표 공식이 말해주는 바를 알아보면,
매출액 대비 주가가 얼마나 반영이 되어 있나를 나타내는 지표입니다.
이렇다 보니 이것을 회사간 비교하는데 있어서 가정이 들어가는데,
산업구조가 같다고 할때, 상대적으로 저평가 되어 있는지, 고평가 되어 있는지 구분이 된다는 것입니다.
(PSR이 낮을 수록 저평가, 높으면 고평가. 절대적인 기준 값은 없지만 0.6정도 이고 3 이하인 것이 적당하다.)
그러나 여기서 핵심은 이것이 아닙니다. 매출액을 기준으로 잡는다는 것이 주요 포인트 입니다.
매출액은 순이익이 아니기 때문에 회사가 이익을 내는지, 손해인지 모르기 때문이죠.
다만, 매출액을 기준으로 하면 좋은 점은 회계 작업을 위한 데이터 가공이 최소화 되어 있어서
기업의 내재 가치를 오히려 잘 보일 수 있다는 점.
밴처 기업이나, 신생 기업의 경우와 같이 수익구조 모델이 안정화 되지 않아서
수익률이 변동이 심하거나 마이너스(음수)인 경우
PER 비교가 불가능 할 시, PSR로 대치해서 사용이 가능하다는 장점이 있습니다.
여타 다른 지표들에서도 나타나듯이, PSR 또한 한계를 가지고 있는데,
PSR = 순이익률 x PER
위의 공식에서 나타난 문제가 있습니다.
기업의 가치는 결국 수익!
공식에서 보이듯이 PER가 같은데, PSR이 낮다면, 그 기업이 저평가 된 것이 아니라
순이익 낮은 회사로 해석해야 적절할 것입니다.
이와 같이 PSR이 곧 저평가를 나타내는 것이 아님으로 여럿 지표들과 혼합해서 고려하여 사용하는 것이 옳습니다.
우리 모두 Ten Bagger 가 되어봅시다 !!!!